W 1905 roku na zlecenie ówczesnego starosty Carla Suermondta powstał projekt budowy w powiecie ełckim kolei wąskotorowej o prześwicie 1000 mm.
Poprzedziła go analiza geologiczna, klimatyczna, gospodarcza i wojskowa.
Ełk kolejLinia miała prowadzić z Ełku przez rzekę Ełk, przesmykiem pomiędzy Jeziorem Ełckim i Selmentem Wielkim, dalej przy Jez. Regielnickim, przez Regielnicę i Kałęczyny do Lasek Małych. Tutaj linia rozdzielała się. Jedna trasa prowadziła przez Sypitki, Pisanicę i Kalinowo do granicznego Turowa, druga natomiast do wsi Zawady Tworki nad Jeziorem Rajgrodzkim. Kolejkę zbudowano w latach 1910 -1913.
Uroczyste otwarcie ruchu na trasie Ełk - Laski - Borzymy i odgałęzieniu Laski - Zawady Tworki odbyło się 23 października 1913 r. Odcinek z Borzym do Turowa przekazano do eksploatacji 1 grudnia 1915 r.- już po wyparciu Rosjan z Prus Wschodnich. Linię obsługiwały 4 dwuosiowe parowozy oraz 42 wagony, w tym 2 pocztowo - bagażowe i 5 osobowych. W 1951 roku dokonano zmiany szerokości toru na 750 mm. Trakcja parowa utrzymała się do 1968 roku, po czym zastąpiono ją lokomotywami spalinowymi. W 1995 roku wprowadzono tzw. tramwaje szynowe.
Ełk znajduje się w gronie zaledwie kilku miast w Polsce posiadających ten niezwykły środek lokomocji. Wśród turystów popularne są przejazdy wagonikami w stylu retro, które zabierają podróżnych w najpiękniejsze okolice powiatu ełckiego. W celu uatrakcyjnienia podróży pod parą można dodatkowo połączyć ją ze spływami kajakowymi, ogniskiem czy też wycieczkami pieszymi lub rowerowymi. Wartość Ełckiej Kolei Dojazdowej dostrzegł Wojewódzki Konserwator Zabytków w Suwałkach, który wpisał ją w całości do rejestru pod numerem A - 847.
[Tomasz Bińczak www.powiat.elk.pl]