Minął już rok odkąd ruszyła realizacja projektu: „egoturystyka.pl – produkt turystyczny Krainy EGO”.
Nadszedł więc czas podsumowań. Jaki był ten rok? Oceńcie Państwo sami. Warto przypomnieć, że program ten jest kontynuacją wcześniejszych działań, dzięki którym powstał „Wirtualny przewodnik po Krainie EGO”. Realizację najnowszego projektu rozpoczęto w grudniu 2009 roku. Jej zakończenie zaplanowane jest na grudzień 2011 roku. Podjęcie działań było możliwe dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Coraz głośniej o EGO
Bieżący projekt „egoturystyka.pl – produkt turystyczny Krainy EGO” jest realizowany na terenie Subregionu EGO, który obejmuje powiaty: ełcki, gołdapski i olecki. Niektóre jego elementy są zrealizowane poza obszarem EGO. Jednym z nich był udział w XIII Gdańskich Targach Turystycznych (7-9 maja), podczas których promowano również Krainę EGO. Stało się o niej głośno. Same liczby mówią za siebie. W targach wzięło udział ponad 10 tysięcy odwiedzających i więcej niż 350 wystawców z kraju i zagranicy. Region EGO reprezentowała grupa z Ełku, Olecka i Gołdapi. Stoisko Krainy EGO od samego początku wzbudzało duże zainteresowanie. Goście mieli wyjątkową okazję poznania atrakcji turystycznych tego regionu. Dużym powodzeniem cieszyło się również swojskie jadło. Poza regionalnymi smakołykami na stoisku znalazło się mnóstwo map, ulotek i folderów. Goście odwiedzający EGO-stoisko chętnie sięgali po najnowszą maskotkę promującą region – przesympatyczną wiewiórkę. Duże zainteresowanie stoiskiem Krainy EGO świadczy o tym, że bogactwo ofert turystycznych regionu jest tak różnorodne i zostało zauważone.
Branża też poznaje EGO
Informacje o urokach Krainy EGO można było znaleźć w czasopismach ogólnopolskich dotyczących branży turystycznej. W ciągu roku w prasie branżowej ukazały się cztery artykuły promujące ten region:
- Nie wiesz wszystkiego? Mamy na to strategię, „Przegląd Turystyczny”
- Szukasz pomysłu na wakacje. Zajrzyj do EGO, „Wiadomości Turystyczne”
- Szczodra natura, Magazyn „Świat, podróże i kultura”
- Aktywnego szukaj w EGO, „Przegląd Turystyczny”
Portal skarbnicą wiedzy
Portal turystyczny www.egoturystyka.pl jest doskonałym źródłem informacji o regionie i, co najważniejsze, stale się rozwija. Stanowi on niezastąpioną skarbnicę wiedzy nie tylko dla turystów, ale też jest ważnym źródłem informacji o regionie dla mieszkańców powiatów. Cieszy się on dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających. W bieżącym roku odwiedziło go blisko 19 tysięcy osób. Z danych administratora wynika, że około 70 % odwiedzających to nowi internauci. Poza tym nawiązana została „wymiana banerowa” z właścicielami 12 obiektów turystycznych i 2 portali. Kraina EGO aktywnie włączyła się do akcji Zagłosuj na Krainę Wielkich Jezior. Na stronie projektu umieszczono artykuł promujący akcję oraz baner reklamowy. W bazie portalu egoturystyka.pl pojawiło się 39 nowych obiektów turystycznych, uaktualniono również dane dotyczące tych obiektów, które już wcześniej zostały na nim zamieszczone. W kalendarium najciekawszych wydarzeń 2010 roku pojawiło się 220 imprez. Natomiast w dziale Aktualności opublikowano 93 wiadomości, które zostały zilustrowane zdjęciami. W sumie w mijającym roku portal wzbogacił się o około 1000 fotografii ilustrujących najciekawsze wydarzenia i ukazujących najbardziej urokliwe zakątki Krainy EGO. Poza tym umieszczono również 5 filmów, które ukazują piękno przyrody Krainy EGO lub są relacją z ważnych wydarzeń.
W stronę nowości
Rok 2010 przyniósł też wiele nowości, które na pewno zauważą internauci regularnie odwiedzający portal. Dodano nowe zdjęcia panoramiczne, które pozwalają obejrzeć obserwowane obiekty z każdej strony. Podczas wirtualnego spaceru, nie ruszając się z miejsca i sterując jedynie myszką, na ekranie własnego komputera możemy dokładnie przyjrzeć się m.in. Pięknej Górze w Gołdapi, elektrowniom wiatrowym we Wronkach Wielkich i pięknej wiośnie w Puszczy Boreckiej. Przez chwilę możemy się poczuć tak, jakbyśmy rzeczywiście odwiedzali te wyjątkowe miejsca.
W poszukiwaniu inspiracji
Dziś, na stronie projektu, każdy turysta odnajdzie szereg informacji na temat ciekawych miejsc, które warto odwiedzić. Jeśli szuka inspiracji niecodziennych spotkań z przyrodą, to też znajduje się we właściwym miejscu. Wirtualny spacer po najciekawszych zakątkach – dlaczego nie! Portal odpowiada również na tę potrzebę odwiedzających. W kalendarium wydarzeń każdy znajdzie coś dla siebie, a galeria zdjęć pozwoli na nowo odkryć to, co być może widziało się już wielokrotnie. Bez wątpienia z wirtualnym przewodnikiem po Krainie EGO łatwiej wybrać najwłaściwszy termin wyprawy i atrakcyjnie zaplanować swój pobyt w tej niezwykle urokliwej części Polski. Pomocne mogą się okazać gotowe propozycje wypraw, które można odnaleźć w zakładkach EGO podróże oraz EGO aktywnie.
Nowoczesny i praktyczny
Wszyscy realizujący projekt dokładają wszelkich starań, aby portal egoturystyka.pl był nowoczesny i praktyczny. W tym celu grupa przedstawicieli Krainy EGO (27-30 września) wzięła udział w wyjeździe studyjnym do Tarnowa i Pragi. Hasłem rzewodnim odbywających się tam spotkań było „Funkcjonowanie aplikacji audio mp3 na portalach internetowych oraz audioprzewodniki”. Wśród wielu atrakcji wyjazdu na szczególną uwagę zasługuje spotkanie w Tarnowskim Centrum Informacji. Jego głównym tematem były aplikacje mp3 dotyczące atrakcji, historii i kultury Tarnowa i okolic tego pięknego miasta. Wyjątkową gratką turystyczną był spacer wyznaczonym szlakiem z niezwykłym informatorem – odtwarzaczem mp3 z nagranym głosem profesjonalnego przewodnika. Turysta, słysząc głos oprowadzającego w odtwarzaczu, przemierzał wyznaczoną trasę. Audioprzewodniki były też głównym tematem spotkania, które odbyło się w Pradze. Tam przedstawiciele Krainy EGO mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi osiągnięciami w tej dziedzinie. Przedstawiciele firmy zajmującej się produkcją i dystrybucją tych urządzeń prezentowali nowinki techniczne. Uczestnicy wyjazdu zostali zaproszeni na wystawę biżuterii i ozdób „Cartier”, gdzie korzystając z najnowszego audioprzewodnika mogli zobaczyć bogatą kolekcję kosztowności kojarzącej się z luksusem i bogactwem marki. Wyjątkowy przewodnik towarzyszył turystom z Mazur również podczas zwiedzania Katedry św. Wita, Wacława i Wojciecha w Pradze, siedziby praskich arcybiskupów. Jest to jeden z najcenniejszych zabytków dojrzałego gotyku w Europie Środkowej.
Uczą się turystyki
Branża turystyczna regionu EGO musi się rozwijać i zespół realizujący projekt ma tego świadomość. Dlatego cyklicznie organizowane są seminaria branżowe, w których biorą udział przedstawiciele powiatów ełckiego, gołdapskiego i oleckiego. Podczas tych spotkań uczestnicy dowiadują się m.in jakie warunki należy spełnić, aby turystyka była dobrym biznesem oraz co zrobić, by turyści spośród wielu ofert turystycznych wybrali właśnie naszą. Pierwsze z tych spotkań odbyło się 25 czerwca w Olecku. To seminarium branżowe było poświęcone agroturystyce. Wykładowcą był Jacek Kowalskim, dyrektor Smit i Smit Consulting. Prowadzący spotkanie przekonywał, że najważniejszym z warunków powodzenia w branży turystycznej jest to, by pozostać sobą. W trakcie seminarium uczestnicy spotkania dowiedzieli się m.in. jak należy rozsądnie inwestować oraz dlaczego inwestycje na terenach wiejskich czasem są mało rentowne. Uczą się turystykiPoza tym uczestnicy poznali kilka tajemnic dobrego inwestowania oraz to, jak zorganizować „zmysłowy produkt”. Kolejne z cyklu seminariów branżowych miało miejsce 26 listopada się w Oberży pod Gontem w Zdunkach koło Ełku. Spotkanie pt. „Nasze EGO w biznesie hotelarskim” poprowadził doc. Andrzej Szajkiewicz, wykładowca w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, ekspert w branży turystycznej z zakresu marketingu usług turystycznych. W trakcie spotkania uczestnicy zostali wyposażeni m.in. w kompleksową wiedzę na temat dobrze przygotowanej i perfekcyjnie wdrożonej kampanii promocyjnej Krainy EGO. Kolejne z cyklu seminariów zaplanowano na II kwartał 2011 roku. Tym razem spotkanie odbędzie się w Gołdapi i będzie dotyczyło zagadnień gastronomicznych. Do tej pory w spotkaniach mających na celu dokształcenie osób działających w branży turystycznej wzięło udział około 200 osób.
Wiewiórka znakiem rozpoznawczym
Kraina EGO zyskała również swoją maskotkę, która promuje region. Jest nią sympatyczna wiewiórka. Zwierzątko niezwykle zwinne, bystre i mądre, które pojawia się zawsze tam, gdzie dzieje się coś ciekawego. Można je spotkać nie tylko podczas wędrówek po lesie, ale również w innych mniej zadrzewionych miejscach. Po raz pierwszy maskotka została zaprezentowana podczas targów turystycznych w Gdańsku i od razu została przyjęta z wielkim entuzjazmem. Sympatyczny gryzoń przechadzał się między gośćmi targów i zachęcał ich do odwiedzenia Krainy EGO oraz skosztowania wiewiórczego przysmaku – orzeszków. Od tej pory maskotka towarzyszy wszystkim ważnym wydarzeniom związanym z realizacją projektu. EGO-wiewiórka zawsze jest przyjmowana entuzjastycznie, rozwesela uczestników spotkań oraz obdarza ich słodkimi niespodziankami. Dzięki charakterystycznej maskotce oraz strojom reklamowym Kraina EGO stała się rozpoznawalna. Dziś mało kto nie potrafi wymienić kilku, a nawet kilkunastu ciekawych miejsc, które warto zobaczyć. Kraina Ego bez wątpienia zajmuje jedno z najważniejszych miejsc na turystycznej mapie Polski.
Co nas jeszcze czeka
Na pierwszy kwartał 2011 roku zaplanowany jest wyjazd na Międzynarodowe Targi Turystyczne, które odbędą się w Berlinie. Delegacja z Ełku, Gołdapi i Olecka będą tam reklamować niezwykle urokliwe zakątki Krainy EGO. Już wkrótce zostanie również wzbogacona oferta portalu egoturystyka.pl. Każdy z odwiedzających stronę będzie miał możliwość pobrania bezpośrednio ze strony nowoczesnych aplikacji mp3 dotyczących najciekawszych miejsc tego regionu. Wykorzystać będzie je można na dwa sposoby przed ekranem komputera lub podczas zwiedzania odsłuchać na odtwarzaczu mp3. Z całą pewnością te profesjonalne i nowoczesne technologie zachęcą do zwiedzania nawet największych domatorów. Poza tym zostanie wzbogacona baza wirtualnych podróży po „Krainie EGO”. Wszelkie działania podjęte w ramach projektu na pewno przyczynią się do rozpowszechnienia wiedzy o regionie, przyczynią się do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału turystycznego tego obszaru i wzrostu jakości aktualnej oferty turystycznej.