Deklaracja dostępności strony internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej, tj. portalu turystycznego Krainy EGO (Ełk – Gołdap – Olecko), Starostwa Powiatowego w Olecku: http://www.egoturystyka.pl
Dane teleadresowe jednostki:
Starostwo Powiatowe w Olecku
19-400 Olecko, ul. Kolejowa 32
telefon: 87 739 18 65
faks: 87 520 32 19
e-mail: starostwo@powiat.olecko.pl
epuap: system ePUAP,
Data publikacji strony internetowej: 2009-04-20
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2022-03-28
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa Starostwa Powiatowego w Olecku jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Dokłada się wszelkich starań, aby usuwać stwierdzane bariery na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku.
Treści niedostępne
- linki prowadzące do serwisów zewnętrznych w zdecydowanej większości nie zawierają treści tekstowej, którą mogą odczytać programy dla niepełnosprawnych – trwają prace nad poprawą dostępności tej funkcji;
- brak alternatywnych opisów i tytułów większości zdjęć i obrazków – trwają prace nad poprawą dostępności tej funkcji;
- nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF, DOC, itp. – użytkownicy mogą je rozpoznać narzędziem OCR, jedno z darmowych narzędzi znajduje się na stronie internetowej OnlineOCR; w przypadku braku możliwości skorzystania z powyższego rozwiązania prosimy o telefon do Starostwa Powiatowego w Olecku w celu umówienia się na przeczytanie niedostępnego dokumentu;
- mogą zdarzyć się sytuacje, że pomimo starań na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku pewne dokumenty opublikowane są niedostępne, ponieważ:
- pochodzą z różnych źródeł;
- są bardzo obszerne, a ich wytworzenie odbywało się w kilku komórkach organizacyjnych, co uniemożliwiało wpływ na ich docelową treść oraz kształt;
- opublikowane zostały w oparciu o zasady przyjęte w innej instytucji;
- opublikowane zostały przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Ułatwienia na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku
Strona internetowa Starostwa Powiatowego w Olecku posiada następujące ułatwienia:
- możliwość powiększenia wielkości czcionek na stronie,
- mapa strony.
Przygotowanie oświadczenia w sprawie dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 2020-09-22.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2025-03-18.
Skróty klawiszowe
Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku można korzystać ze skrótów klawiaturowych.
TAB – przejście do kolejnego elementu
CTRL + + – powiększanie strony
CTRL + - – zmniejszanie strony
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej Starostwa Powiatowego w Olecku prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Anna Turowska, adres poczty elektronicznej turowska@powiat.olecko.pl
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem udostępnienia cyfrowego wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów oraz elementów niedostępnych cyfrowo, ewentualnie zapewnienia dostępu alternatywnego na warunkach określonych w ustawie.
W takim żądaniu prosimy podać:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe,
- o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub ich treść albo element chodzi,
- opis problemu i propozycję, jak go rozwiązać.
Na żądania zapewnienia dostępności odpowiadamy w ciągu 7 dni. Jeżeli w tym czasie nie zapewnimy dostępności strony lub jej elementów, poinformujemy o tym osobę wskazaną w żądaniu. Wskażemy też nowy termin załatwienia sprawy lub zaproponujemy alternatywny sposób dostępu do tych treści w zakresie wskazanym w żądaniu.
Jeśli dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, niezwłocznie poinformujemy o tym wnoszącego żądanie i wskażemy możliwy termin realizacji żądania. Termin ten nie będzie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli w ocenie osoby, która występuje z żądaniem, sposób zapewnienia dostępności lub zaproponowany dostęp alternatywny będą niewłaściwe, ma ona prawo złożyć skargę.
Skargi prosimy kierować do Starostwa Powiatowego:
- pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe, ul. Kolejowa 32, 19-400 Olecko,
- pocztą elektroniczną na adres starostwo@powiat.olecko.pl,
- przez system ePUAP,
- telefonicznie: 87 739 18 65.
Można też skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich i zwrócić się do Rzecznika, aby podjął interwencję w danej sprawie.
Dostępność architektoniczna
Starostwo Powiatowe w Olecku, 19-400 Olecko, ul. Kolejowa 32
Budynek Starostwa Powiatowego w Olecku jest częściowo dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Petenci mogą korzystać w Starostwie Powiatowym w Olecku z:
- Windy zewnętrznej, która znajduje się na prawej szczytowej ścianie budynku; po prawej stronie od wejścia głównego przy ulicy Kolejowej 32. Jest ona dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, w tym osób na wózkach inwalidzkich oraz niewidomych, słabowidzących. Umożliwia dostęp do wszystkich kondygnacji budynku, od parteru do III piętra. W przedsionku windy znajduje się tablica informacyjna w języku Braille'a i polskim. Zawiera informacje, jakie wydziały/ stanowiska są na poszczególnych piętrach urzędu. Petenci przed skorzystaniem z windy, dowiadują się z niej, na które piętro urzędu powinni się udać, aby załatwić swoją sprawę.
- Wejścia głównego od ulicy Kolejowej 32. Nie jest ono dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, ponieważ do budynku prowadzą schody.
- Wejścia z tyłu budynku, od strony podwórza. Jest ono częściowo dostosowane do osób mających trudności w poruszaniu się. Po prawej stronie drzwi wejściowych znajduje się dzwonek z sygnalizacją dźwiękową, a tuż nad nim znak informacyjny „droga dla niepełnosprawnych”. Dzwonkiem przywołuje się pracownika urzędu. Pracownik przy pomocy krzesełka schodowego przyściennego umożliwia niepełnosprawnemu petentowi transport z niskiego parteru na parter. Petent na parterze może samodzielnie załatwić wszystkie sprawy. Natomiast w przypadku spraw, które prowadzone są na wyższych kondygnacjach, wówczas to pracownicy merytoryczni z wydziału/ stanowiska z wyższych kondygnacji schodzą i obsługują interesanta. Odbywa się to na parterze w pokoju nr 3. Ten sposób załatwiania petentów przewidziany jest w przypadku, kiedy osoba niepełnosprawna nie będzie chciała skorzystać z winy lub też będzie awaria windy.
Oznaczone miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych znajdują się:
- na parkingu przed wejściem głównym do Starostwa Powiatowego od ulicy Kolejowej – 1 miejsce,
- na parkingu w podwórzu obok wejścia z tyłu budynku – 1 miejsce.
Urząd zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Pętle indukcyjne, które ułatwiają komunikację osobom z problemami słuchu. Znacząco poprawiają zrozumiałość mowy osobie słabosłyszącej, która korzysta z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z pętli indukcyjnej, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Tablice informacyjne w języku Braille'a i polskim. Są one na ścianie każdej kondygnacji urzędu (widoczne po lewej stronie tuż po wyjściu z windy), obok multimedialnych infokiosków. Zawierają nazwy wydziałów/ stanowisk i numery pokoi, w których są one rozmieszczone na danym piętrze.
- Multimedialne infokioski z ekranem dotykowym, opcją głosowego odczytywania tekstu i powiększania obrazu (funkcją tabletu). Infokiosk jest w przedsionku windy, a także na ścianie każdej kondygnacji w urzędzie, od parteru do III piętra. Widoczne są na każdym piętrze po lewej stronie tuż po wyjściu z windy. Znajdują się obok tablic informacyjnych w języku Braille'a i polskim. Kioski zawierają informacje o sprawach załatwianych w urzędzie wraz z kolorystycznym schematem funkcjonalno-przestrzennym poszczególnych kondygnacji oraz informacje o pomieszczeniach.
- Tabliczki informacyjne w języku Braille'a i polskim. Umieszczono je w większości po lewej stronie wejściowych drzwi pomieszczeń w urzędzie. Znajdują się na ścianie korytarza, powyżej wysokości klamki. Zawierają nazwę pomieszczenia, wydziału/ stanowiska, imiona i nazwiska pracowników oraz numery pokoi.
- Tabliczki z piktogramami są w celu przekazania pełnej informacji o dostępnych udogodnieniach dla petentów. Zamieszczono je w ramach wsparcia osób z problemami poznawczymi. Znajdują się: na parkingu, przez wejściem z tyłu budynku, na każdym piętrze oraz w przedsionku wejścia głównego do urzędu. Oznaczenia zastosowane to:
- parking – miejsce zastrzeżone, koperta (dla niepełnosprawnych),
- miejsce przeznaczone dla pojazdu samochodu osoby niepełnosprawnej, postojowe,
- droga dla niepełnosprawnych,
- kierunek drogi do windy,
- pętla indukcyjna,
- możliwość wejścia z psem asystującym,
- toaleta dla matki z dzieckiem,
- toaleta dla osób niepełnosprawnych.
- Lupy optyczne z podświetlanymi diodami led. Ułatwiające petentom wypełnić formularze, odczytać tekst lub mapy. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z lupy, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Ramki do podpisów w wysokim kontraście. Poręczna pomoc dla osób niewidomych i słabowidzących. Wspomaga petenta podczas składania podpisu na dokumentach. Przykłada się ramkę i miejsce na podpis jest doskonale wyczuwalne palcami, a dla osób słabowidzących widoczne. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z ramki, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Obsługę tłumacza języka migowego dla osób niesłyszących i porozumiewających się w polskim języku migowym. Urząd zapewnia zainteresowanym przy załatwieniu spraw urzędowych bezpłatną pomoc tłumacza języka migowego. Osoba uprawniona do skorzystania z pomocy tłumacza powinna zgłosić do sekretariatu Starostwa, pokój nr 23, sekretariat@powiat.olecko.pl, tel. 87 739 18 65, chęć skorzystania ze świadczenia co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie.
- Krzesła z podłokietnikami, aby klienci, np. kobieta w ciąży, osoba poruszająca się przy pomocy kul inwalidzkich, mogły komfortowo poczekać na obsługę. Dzięki podłokietnikom będzie im też łatwiej wstać z krzesła. Na każdej kondygnacji znajduje się jedno takie krzesło.
Schody wewnątrz budynku i na zewnątrz są oznakowane kontrastową taśmą, tj. pierwszy i ostatni stopień, w każdym biegu.
Sala konferencyjna na parterze jest dostępna dla osób poruszających się na wózku.
Toaleta przystosowana do osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim znajduje się:
- na parterze, tuż obok klatki schodowej,
- na III piętrze, obok windy.
Przewijak dla matki z dzieckiem jest w toalecie na parterze.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Petenci (osoby uprawnione) mają prawo skorzystać z pomocy osoby przybranej w kontaktach ze Starostwem. Osobą przybraną może być każda osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw w urzędzie.
W budynku nie ma systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
W sprawie dostępności Starostwa Powiatowego w Olecku można kontaktować się też z koordynatorem Haliną Kasicką:
- adres e-mail: h.kasicka@powiat.olecko.pl ,
- telefon: 87 739 45 60.