Strona główna

"Szlaki turystyczne EGO" w Olecku

"Szlaki turystyczne EGO" w Ełku

25 sierpnia 2008 r., poniedziałek
Dwa tygodnie przerwy i znów się spotkaliśmy. Nie mogliśmy się doczekać kolejnej części warsztatów. Po zakwaterowaniu i obiedzie wybraliśmy się na spacer po Olecku. Pokazaliśmy gościom Jezioro Oleckie Wielkie, plażę miejską i molo. Zwiedziliśmy Kościół Parafialny pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego. Byliśmy na Placu Wolności, parku miejskim, Placu Zamkowym, cmentarzu ewangelickim. Spacerowaliśmy ulicą Słowiańską, na której znajdują się zabytkowe zabudowania szkół. Widzieliśmy Pomnik Żołnierski zwany kamienną półrotundą. Naszym przewodnikiem po Olecku był pan Józef Kunicki, który barwnie opowiadał nam o historii miasta oraz ciekawostkach związanych z danymi obiektami. Po kolacji świetnie bawiliśmy się na integracyjnej dyskotece.

26 sierpnia 2008 r., wtorek
Uzbrojeni w płaszcze przeciwdeszczowe i solidne buty, pełni entuzjazmu wyruszyliśmy na wycieczkę po Puszczy Boreckiej. Towarzyszył nam pan Krzysztof Nodzykowski z Nadleśnictwa Czerwony Dwór. Pokazał nam bogactwo zbiorowisk roślinnych w Rezerwacie Lipowy Jar. Pod okiem trenera grupy gołdapskiej pana Szymona Czerneka, nauczyliśmy się rozpoznawać tropy dzikiej zwierzyny. Najwięcej satysfakcji mieliśmy z obserwacji pozostawionych w błotnistym podłożu śladów łap rysia, saren, dzików, jeleni. Zachwyciły nas monumentalne jodły i sosny wejmutki wyróżniające się z typowych roślin drzewiastych Puszczy. Tego dnia dotarliśmy też do łęgu pióropusznikowego. Przebywając w tej części lasu czuliśmy bardzo wyraźnie oddech pierwotnej puszczy. Puszcza Borecka to nie tylko cenny obiekt przyrodniczy, ale także miejsce występowania licznych kurhanów jaćwieskich, które są obiektem badań archeologicznych prowadzonych pod kierownictwem dr Pawła Szymańskiego z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badali oni ciałopalne cmentarzysko kurhanowe pochodzące z okresu późnorzymskiego.  [Więcej informacji]
Otaczające nas piękne krajobrazy sprzyjały wykonywaniu dobrych zdjęć.

27 sierpnia 2008r., środa
Głównym celem kolejnej wyprawy po okolicach Olecka było zdobycie Szeskiej Góry. Podziwialiśmy stamtąd przepiękną panoramę Mazur Garbatych. Następnie odwiedziliśmy dwór w Lenartach wybudowany w I poł. XIX w. Czasy świetności ma już dawno za sobą. Potem przejechaliśmy do pałacu w Białej Oleckiej. Zabytek kupiony przez prywatną osobę odzyskuję swoją dawną świetność. Zwiedziliśmy także kościół w Szarejkach, z którym wiąże się ciekawy obrzęd chrztu: chrzcielnicę trzyma podczepiony pod sufitem anioł który podczas sakramentu jest opuszczany.
Po obiedzie mieliśmy okazję skorzystać z czynnego wypoczynku. Do naszej dyspozycji mieliśmy łódki i kajaki. Miło spędziliśmy czas pływając po oleckim jeziorze.

28 sierpnia 2008r., czwartek
I znów wyruszyliśmy na kolejną wyprawę. Dzisiaj odwiedziliśmy: Świętajno, Sulejki, Krzywe, Gąski i Giże. Rozpoczęliśmy od zwiedzania Kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Szkaplerznej w Świętajnie. Później przemaszerowaliśmy doliną pomiędzy jeziorami: Świętajno i Dworackie do Sulejek. Miejscowość tę rozsławił Siegfried Lenz zbiorem opowiadań pt: „Słodkie Sulejki”. Autor zawarł w nich groteskowo-baśniowy obraz dawnej wsi mazurskiej. W Krzywym oraz Gąskach mogliśmy zdobyć doświadczenie w wykonywaniu fotografii panoramicznych. Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy było gospodarstwo agroturystyczne państwa Marczak w Giżach. Na jego terenie znajdują się: ośrodek wypoczynkowy, staw, place zabaw i sprzęt sportowy.
Dzisiejszy wieczór umilił nam koncert pana Waldemara Snarskiego, który odbył się w klubie Cooltura. Artysta zaprezentował twórczość Leonarda Cohena. Z uwagą i zainteresowaniem wysłuchaliśmy utworów i pełni refleksji wróciliśmy do hotelu.

29 sierpnia 2008 r., piątek

Dzisiaj pogoda nas nie rozpieszczała, ciągle padał rzęsisty deszcz. Pomimo tego wyruszyliśmy w trasę. Pierwszym miejscem, do którego się udaliśmy były Wieliczki. Znajduje się tam najstarszy drewniany kościół na Mazurach pochodzący z XVII wieku. W Szeszkach widzieliśmy cmentarz z I Wojny Światowej, gdzie pochowani są żołnierze niemieccy i rosyjscy. Dłuższą chwilę spędziliśmy w Nadleśnictwie Olecko. Zostaliśmy przywitani przez pana Piotra Wydrę, który oprowadził nas po szkółce leśnej. W szkółce znajduje się obecnie około miliona sadzonek, głównie są to: sosny, świerki i olchy. Leśniczy opowiadał o nadleśnictwie, którego teren rozciąga się aż na trzynastu gminach oraz przekazał nam dużo interesujących informacji na temat zwierząt i roślin tam występujących. Pokazał w jaki sposób pozyskuje się żywicę. Po powrocie do Olecka udaliśmy się na punkt widokowy znajdujący się na Szyjce. Mogliśmy stamtąd podziwiać przepiękną panoramę miasta oraz urokliwe miejsca nad jeziorem. Ostatnim etapem naszej wycieczki był Dworek Mazurski i spacer Wiewiórczą Ścieżką.

30 sierpnia 2008r., sobota

Dzisiejszy dzień stał pod znakiem przygotowań do „Wesela Wiejskiego”, które zostało zorganizowane w oparciu o tradycje z lat 50-tych. Mieliśmy za zadanie ustawić stanowisko promocyjne na Placu Wolności oraz wybrać zdjęcia, które miały znaleźć się na wystawie. Impreza rozpoczęła się występem zespołu „Korowód” oraz przywitaniem gości. Następnie mogliśmy poznać weselne tradycje i obrzędy. Nie małą atrakcją była przejażdżka bryczką wokół placu. Wszyscy „goście weselni” dobrze się bawili tańcząc przy biesiadnej muzyce.
Później wybraliśmy się wraz z orszakiem weselnym do Giż do Gospodarstwa Agroturystycznego Państwa Suchockich. Mieliśmy tam okazję spróbować potraw regionalnych. Wspólnie ze wszystkimi gośćmi śpiewaliśmy weselne przyśpiewki. Do tańca przygrywała nam kapela „PAKA” z Grajewa. Następnie oglądaliśmy jak dawniej odbywały się oczepiny. Para Młoda otrzymała prezenty oraz przykazania ułatwiające pożycie małżeńskie.

31 sierpnia 2008r., niedziela

Wstaliśmy w znakomitych humorach wspominając wczorajsze tańce i hulanki na „Weselu Wiejskim”. Dzisiejszego dnia odpoczywaliśmy po całotygodniowej pracy. Integrowaliśmy się z grupą rosyjską wspólnie śpiewając. My uczyliśmy się rosyjskiej piosenki – „Koń”, a oni – „Hej sokoły”. Na początku mieliśmy niemałe trudności z wymową i zrozumieniem słów piosenek, ale ze wzajemną pomocą przezwyciężyliśmy trudności. Wesoło spędziliśmy popołudnie.
Powoli nadchodzi czas rozstania. Dużo zwiedziliśmy i dowiedzieliśmy się o okolicach Olecka. Wspólnie spędzone chwile w Olecku będziemy wspominać bardzo długo i miło.

1 września 2008r., poniedziałek

1 września - nowy rok szkolny. Nasi goście z Gurjewska uczestniczyli w uroczystości rozpoczęcia w Zespole Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku. Potem nastąpiło posumowanie oleckich warsztatów  i wręczenie certyfikatów. Tradycyjnie nagrodzono autorów najlepszych fotografii albumami i dyplomami.
W czasie konkursu na najładniejszą fotografię warsztatów wyłoniono następujących laureatów: I miejsce -  Radosław Tylenda, wyróżnienia - Alicja Onoszko  i Kirill Podovinnikov.
Zobacz fotografie zakwalifikowane do finału konkursu

- Fragment audycji w Radio Olsztyn *.mp3
- Artykuł w Gazecie Współczesnej

"Szlaki turystyczne EGO" w Olecku - galeria 1

"Szlaki turystyczne EGO" w Olecku - galeria 2

"Szlaki turystyczne EGO" w Olecku - galeria 3

Zobacz film z warsztatów w Olecku [*.avi 60 MB]

UWAGA Czas ściągania pliku zależy głównie od prędkości łącza. Plik o wielkości 80 MB - 200 KB/s 8 minut, 150 kb/s 10 minut, 75 KB/s 20 minut.

Lista uczestników warsztatów:
Babska Barbara, Balcerek Kasper, Chlebus Ewelina, Dziczkowska Wioleta, Kabanova Viktoria, Krutov Niklay, Lazarenko Yanina, Milewski Szymon, Murzyn Paweł, Nawrocka Justyna, Onoszko Alicja, Pieloch Natalia, Podovinnikov Kirill, Poniatowska Maja, Rafało Katarzyna, Remiszewska Róża, Retel Łukasz, Szczodruch Iwona, Tylenda Radosław, Ushnurtsev Alexey.
Kadra:
Andryszczyk Adam, Czernek Szymon Jerzy, Dutkiewicz Ryszard Franciszek, Helena Borowa, Kunicki Józef, Kurczewska Joanna, Milewska Elżbieta, Snarski Waldemar, Taletskaya Tatiana, Turowska Anna, Żukowski Paweł