Km rosnąco (malejąco) |
Opis przebiegu szlaku (W nawiasach podano numery z lokalizacją obiektów na mapie) |
Długość odcinka [km] |
Nawierz-chnia |
0,0 [54,5] |
Węzeł szlaku ulokowany jest przy dworcu PKP w Gołdapi (376). Stąd należy skierować się na wschód, początkowo równolegle do torów. Przy wejściu w ulicę Kolejową spotykamy szlak zielony, biegnący tu od Jasieńca przez Puszczę Borecką i Garb Szeski. Pozostawiamy go po 300 m, sami zaś przez przejazd kolejowy wchodzimy w ulicę 1 Maja (377). Przy najbliższym skrzyżowaniu wędrujemy prosto, w ulicę Świerkową, która prowadzi nas na skraj Lasu Kumiecie (378). |
1,5
|
CH |
1,5 [53,0] |
Na skrzyżowaniu kierujemy się w kierunku wschodnim. Po ok 500 m spotykamy drogę leśną i skręcamy nią w lewo. Wędrujemy tak około kilometra. Tu w prawo odchodzi kolejna leśna droga. |
1,2 |
P
|
2,7 [51,8] |
Udajemy się nią na wschód, mijając po drodze zabudowania Sanatorium Wital (379) (dawniej słynny RTV), nasyp dawnej linii kolejowej do Romint (380) i przez las dochodzimy do brzegu jeziora Gołdap (381). |
1,3 |
P |
4,0 [50,5] |
Trafiamy na schody betonowe i wędrujemy dalej brzegiem jeziora. Po drodze przechodzimy przez plażę ośrodka Leśny Zakątek (382). |
0,8 |
P |
4,8 [49,7] |
Przy domku wędkarzy (383) szlak odchodzi w prawo od jeziora. Od spalonej Rybakówki (384) drogą żwirową na południe, w kierunku plaży miejskiej (385, 386) |
1,2 |
Ż |
6,0 [48,5] |
Parking obok ośrodka OHP (387), dalej ulicą Stadionową, z prawej Stadion Miejski (388), przy Tartaku trafiamy na przejazd kolejowy linii do Ełku. |
1,3 |
A |
7,3 [47,2] |
Skrzyżowanie z szosą do Żytkiejm. W lewo szosą, razem ze szlakiem zielonym. |
2,6 |
A |
9,9 [44,6] |
Wiadukt kolejowy w Botkunach (389); pozostawiając szlak zielony, skręcamy w prawo drogą brukową. Dochodzimy do składu drewna. |
0,3 |
B |
10,2 [44,3] |
Przechodzimy skład i docieramy do granicy lasu. Teraz leśną drogą. Kolejny wiadukt kolejowy; szlak prowadzi w lewo, a po ok. 200 m zespół dwóch mostów kolejowych na Jarce (390). |
2,2 |
P |
12,4 [42,1] |
Mosty na Jarce – teraz prosto nasypem, a po ok. 1,3 km - skręt w lewo do tyłu i polną drogą aż do szosy Gołdap-Żytkiejmy. |
2,0 |
P |
14,4 [40,1] |
Przystanek PKS we wsi Galwiecie, prosto przez szosę i obok osiedla; po około 250 m - z prawej pałac w Galwieciach (391) po 130 m skrzyżowanie przy dawnej wadze samochodowej. Tu skręcamy w lewo (392). |
0,4 |
PB |
14,8 [39,7] |
Zaraz skręcamy w prawo i wyraźną drogą gruntową zakreślamy półkilometrowy łuk od lewej do prawej (na północ, północ-wschód). |
0,7 |
P |
15,5 [39,0] |
Skrzyżowanie polnych dróg - kierujemy się w lewo pod górkę, osada Czarnówko. Tu w prawo, drogą do Pluszkiejm. |
2,8 |
P |
18,3 [36,2] |
Nasyp kolejowy - po nim w lewo, aż pod niewielkim wiaduktem trafimy na resztki stacji kolejowej w Budwieciach (393). |
1,4 |
Ż |
19,7 [34,8] |
Teraz wchodzimy na szosę i w prawo przez luźno zabudowaną wieś. |
1,6 |
A |
21,3 [33,2] |
Rozwidlenie dróg Boczki-Rogajny. Na wprost, w drogę do lasu. |
1,3 |
Ż |
22,6 [31,9] |
Duże skrzyżowanie nowych żwirówek, dalej na wprost – na wschód, obok zabudowań osady Markowo trafiamy na łaki. |
1,3 |
Ż
|
23,9 [30,6] |
Osada Markowo. Po lewej rozlewisko utworzone przez bobry, dalej drogami leśnymi, obok zabudowań leśnictwa do drogi na Bludzie. |
2,7 |
Ż |
26,6 [27,9] |
Spotkanie z drogą Dubeninki-Bludzie. Teraz w lewo. |
1,1 |
A |
27,7 [26,8] |
Most na Bludzi (394). Przekraczamy rzekę – dalej na prawo od przydrożnej kaplicy, wzgórze. Na rozwidleniu dróg idziemy w lewo, wychodzimy na wzgórze, droga zakręca na wschód do wsi Żabojedy. |
2,5 |
PB P |
30,2 [24,3] |
Rozwidlenie dróg, krzyż przydrożny. Drogą na północ, do granicy zwartego lasu, otoczonego wysokim płotem z siatki drucianej; tu robimy duży łuk w prawo |
2,4 |
P |
32,6 [21,9] |
Dawny hotel robotników leśnych, okazałe dęby (395), dalej nową żwirówką, a obok zabudowań leśnictwa „Dziki Kąt” - 90 st. w prawo i po ok. 1,2 km - szosa Gołdap-Żytkiejmy. |
2,8 |
P |
35,4 [19,1] |
Centrum wsi Błąkały. W prawo, obok sklepu spożywczego, dalej przystanek PKS. Skrzyżowanie z drogą do Stańczyk. |
0,5 |
A |
35,9 [18,6] |
Schodzimy w lewo, na nasyp kolejowy. Podążamy nim na wschód. |
1,3 |
P |
37,2 [17,3] |
Płot przed mostami - tu gwałtownie w dół – na południe do szosy. |
0,5 |
P |
37,7 [16,8] |
Szosą obchodzimy wieś, dochodząc do parkingu przy mostach w Stańczykach (353). |
0,8 |
A |
38,5 [16,0] |
Parking przed mostami (396), w lewo kasy do wejścia na mosty. Szlak prosto drogą brukową. |
0,2 |
B |
38,7 [15,8] |
Wejście na nasyp kolejowy – teraz w prawo, na wschód granicą Parku Krajobrazowego Puszczy Rominckiej (397). |
3,5 |
P |
42,2 [12,3] |
Dawny dworzec w Golubiach (398). Wędrujemy jeszcze ok. 1 km, do spotkania z drogą od północy z Deguć do Prawego Lasu (399) na południu. |
1,0 |
Ż |
43,5 [11,3] |
Rozdroże; My - w prawo i zaraz w lewo, w drogę do Pobłędzia. Po drodze mijamy kolejny przystanek ścieżki historycznej „Golubie - wieś której nie ma” |
3,8 |
Ż |
47,0 [7,5] |
Budynki dawnej stacji kolejowej. Nieco dalej skręcamy w prawo i w lewo, drogą nad jeziorem. Aż do drogi z Rakówka. |
0,7 |
Ż |
47,7 [6,8] |
Skrzyżowanie - spotykamy szlak żółty; teraz w prawo drogą polną, mijamy zabudowania wsi Rakówek i dochodzimy do jez. Mauda |
3,3 |
Ż |
51,0 [3,5] |
Skrzyżowanie nad jeziorem. – dalej w prawo, polną drogą do szosy. |
2,3 |
Ż |
53,3 [1,2] |
Teraz przy kapliczce na prawo. Mijamy przystanek PKS Okliny i wędrujemy aż do szkoły. |
1,2 |
A |
54,5 [0,0] |
Szlak skręca w lewo, w polną drogę i prowadzi dalej (400). |
- |
|
* A – asfalt, B – bruk, Ż – droga gruntowa utwardzona (żwirówka, szutrówka itp.), P – droga polna lub leśna o nawierzchni naturalnej, nie ulepszanej. Droga nieutwardzona; PB – płyty betonowe, trelinka; CH – chodnik.
Statystyka szlaku
Długości odcinków szlaku na terenie poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego
Jednostka samorządu |
Długość odcinka na terenie miasta/powiatu [km] |
Powiat Gołdap |
50,7 |
Powiat Suwałki |
3,8 |
Razem |
54, |
Długość odcinków szlaku z podziałem na rodzaje nawierzchni
Rodzaj nawierzchni |
Długość odcinka [ km ] |
% |
Asfalt |
9,1 |
16,7% |
Bruk |
0,5 |
0,9% |
Droga gruntowa utwardzana |
19,0 |
34,9% |
Droga gruntowa nieutwardzona |
23,8 |
43,7% |
Inna – płyty betonowe, (chodnik ) |
2,1 |
3,9% |
Razem |
54,5 |
100,0% |